Strikker du med magic loop?


Jeg snakker stadig med strikkere som ikke har prøvd seg på magic loop ennå. For meg er det en enklere teknikk enn å bruke strømpepinner, og lettere for hendene mine å holde. Derfor har jeg gått over til å strikke både sokker, votter, ermer og mer med magic-loop-teknikken. Kanskje du også har lyst til å prøve? På bildene øverst i innlegget viser jeg hvordan du begynner med magic loop. Det finnes en del nettsider som forklarer teknikken mer utførlig og som du kan lese mer hos (linker kommer lenger nede i teksten).

Jeg minner i den forbindelse også om sokkemønsteret mitt som jeg holder på med, og som strikkes med magic loop. Hvis du har lyst til å teststrikke, gi meg gjerne et pip!

Legg opp ønsket antall masker på en rundpinne (helst ikke kortere enn 80 cm, og kabelen må være elastisk nok). Del maskene i midten ved å bøye kabelen. Skyv maskene over fra kabelen til pinnene som holdes parallelt. Du er nå klar til 1.omgang. For å strikke, drar du ut pinnen du skal bruke til å strikke med. Se mer på disse nettsidene som forklarer teknikken:
  • Woolspire fortsetter med et bildekurs der jeg slapp! Veldig tydelige bilder.
  • Garnstudio har en fin video.
  • Tusen ideer gir deg både oppskrift på tå-opp-sokker pluss en video som forklarer teknikken, også hvordan du starter med tå-opplegg. Men her strikkes det to sokker om gangen, og det er ikke nødvendig når man prøver ut magic loop for første gang. Jeg tar som regel en og en sokk om gangen.
En grei måte å prøve teknikken på, er å begynne med små ting. Du kan for eksempel strikke et enkelt armbånd med rullekant. Jeg la opp 40 masker i Superwash-garn (Trysil, fra Europris) med pinne 3,00 mm (80 cm lengde). Så strikket jeg omtrent 7 omganger. Det ville blitt en fin rullekant, hvis jeg hadde avsluttet med standard avfelling.

Men siden jeg nesten alltid får nye ideer når jeg skal prøve ut noe, brukte jeg en avfelling i en kontrastfarge, der jeg felte av maskene samtidig som jeg heklet dem sammen med oppleggskanten (pluss 1 luftmaske mellom disse). Det ble ganske artig, se bildet nedenfor.


 Men, i og med jeg fortsatt ikke kunne gi meg, endte jeg opp slik:


Det ble litt for stort for et enkelt armbånd, og derfor fikk Gromit det som badering!!!

Deutsch: Ich gebrauche die Magic-Loop-Technik beim Stricken viel. Hier sind ein paar Bilder zum Anfang, und ein paar Links zu (norwegischen) Webseiten. Es gibt aber auch viele Seiten auf anderen Sprachen, nach denen man im Internet suchen kann.


Kommentarer

  1. Så fint at du forteller om bruken av magic loop. Har vurdert å kjøpe slike strikkepinner, men har vært litt usikker på hvordan de skal brukes. Høres egentlig greit ut slik du beskriver det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende, Janne! Jeg bruker stortsett helt vanlige pinner. Som nevnt bør kabelen være elastisk nok. Det merker du når du bøyer den med fingrene. Noen kabler er spesielt elastiske, som en del pinner beregnet for hullmønstre; der får du også noen i lengre utgave som er bra til større prosjekter. Ellers er KnitPro-pinnene gode å bruke(de med røde kabler). Jeg har imidlertid gått tilbake til helt vanlige Addi-pinner i metall, men det er forskjellige utgaver i salg, noen kabler er bedre enn andre. Lykke til!

      Slett
  2. Utrolig fint illustrert og med gode linker som også bidrar :)
    Også var det da artig at Gromit fikk så fin badering :-D
    GOD HELG, min venn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk ;) Ja, Gromit var heldig - nå må bare varmen komme!
      God helg og klem til deg :)

      Slett
  3. Det er noe som står på listen for det jeg vil lære meg! Neste gang jeg skal strikke ermer, skal jeg prøve det! Takk for tipsene! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Cathrine, hyggelig hvis det kan hjelpe litt på veien! Lykke til med utprøvingen :)
      Klem og god helg til deg!

      Slett
  4. Hihi, herlig badering! Jeg er ikke så glad i magic loop, men det er absolutt en god teknikk å kunne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok sikkert mye vanesak ;) Du har jo begynt å hekle også... :D

      Slett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg