Frosne georginer og isroser


Vi har ant det en stund allerede, men først når frostnettene kommer, skjønner vi for alvor at høsten er her og sommeren definitivt er over. Naturen viser seg fortsatt i alle fargenyanser, men bladene har begynt å falle.



Humlene klamrer seg til de ødelagte sommergeorginene jeg sådde i vår. Plantene tåler ikke frost, og dør etter en kald natt. Vi ville nok helst kunne holde på sommeren og dens varme. Men årstidene skifter, og det er bedre å akseptere realiteten. Selv om det er litt vemodig.



Nå er det slutt på hagearbeid, bærsanking og solstunder på verandaen, vi må ta på oss flere lag med klær for ikke å fryse. Men det venner vi oss til. Både høst og vinter har mye å by på! Det er ikke for sent ennå for turer i klar høstluft, og når det blir mørkt, kan vi spasere under stjernene. Eller vi kan krølle oss sammen i sofaen med en god bok, tenne lys inne, kanskje drive med håndarbeid…


Og når snøen kommer, blir det enda flere muligheter. Det er moro å gå på ski. Dessuten finnes det brodder, og mange stier i skogen å gå på, også om vinteren. Andre aktiviteter igjen er uavhengige av årstiden. Jeg er glad for at det finnes en svømmehall der jeg bor, så jeg kan trene regelmessig. Det hjelper i den mørke årstiden!

Kanskje vi setter ekstra pris på sommeren etter en lang vinter. Alle årstidene har sine kvaliteter. Vi har mye å se fram til!



Kommentarer

  1. Tenk at høsten er her! Jeg har ennå rosa og gule roser ved inngangen. Stor kontrast til høstfargene rundt. Ønsker deg en fargesprakende høst!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg