Signaler


Signaler brukes i mange sammenhenger. Det kan være en advarsel, et nødrop eller et klarsignal. All kommunikasjon mellom mennesker foregår ved hjelp av signaler, enten med ord eller non-verbale uttrykk.

I trafikken varsler rødt lys når vi skal stoppe, mens grønt lys gir oss lov til å kjøre. Reglene er enkle å forholde seg til når vi har lært dem.

Men hva når signalet er ødelagt? Hvordan skal vi tolke det da?



Det er ikke lett å unngå misforståelser, når sender og mottaker har hver sin bakgrunn og historie. Alle tolker jo ut fra egne erfaringer. Meningen kan i tillegg være så tilslørt at vi må lese mellom linjene. Dette kan være veldig forvirrende. Så forskjellige som vi er, er det nesten rart at vi i det hele tatt kan kommunisere med hverandre.


Ofte pakker vi inn budskapet i fine ord. Vi er kanskje redde for å såre andre. Dermed sier vi en ting, mens vi egentlig mener noe annet. Er det ikke bedre å kalle en spade for en spade? Dette forutsetter selvfølgelig at motparten tåler å høre sannheten. Men dersom beskjeden blir formidlet i kjærlighet og med visdom, er det lettere for den andre å lytte.

Selv har jeg satt pris på å få oppklart situasjoner der jeg har følt meg usikker på andres utsagn. Og jeg spør gjerne direkte dersom noe har låst seg. Som regel får jeg svar, ikke alltid det jeg håpet på, men et jeg kan forholde meg til. Dermed kan jeg justere meg inn på et annet spor om nødvendig. Av og til trengs det et korrektiv.


Jeg har sans for de internasjonale maritime signalflaggene.
Et bestemt flagg på masten formidler en entydig melding. Enten det er ”Jeg ønsker å opprette forbindelse med deg” eller ”Stopp det du holder på med og gi akt på mine signaler”, er det ikke tvil om hvordan jeg skal forholde meg når jeg ser flagget.
Kanskje kan vi lære av det og bli mer tydelige overfor hverandre?

Kommentarer

  1. Hei Sylke!
    Så nydelig blogg du har! Glad du sendte meg adressen, for du er min favoritt når det gjelder ord. Vi driver jo med det begge to, men du er fantastisk! Det har jeg ment siden jeg fikk diktheftene dine!

    Flott å lese dette om signaler! Du er super til å ordlegge deg! Helt utrolig når norsk ikke har vært morsmålet ditt! Nyt høsten! Klem BV

    SvarSlett
  2. Heisann BV, så koselig med kommentar fra deg :) Ja, vi er begge glade i å uttrykke oss. Det er gøy med språk :) Ha en god høst, du også. Klem fra meg!

    SvarSlett
  3. Hei
    Liker måten du ordlegger deg på
    Klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg