Heklet jakke


Nå er endelig jakka mi ferdig. Den har ligget en stund nå og stod i fare for å bli en UFO...

Som vanlig, har jeg heklet kun etter mål, og jakkemønsteret ble til underveis. Jeg liker å holde ting i hendene og forme det etter hvert, derfor følger jeg sjelden et ferdig mønster. Og om jeg gjør det, blir det som regel fort endret...



Jeg har brukt garn i to veldig forskjellige garnkvaliteter. Det ene er et eldgammelt garn jeg hadde liggende, "Juvel" fra Idéna (ren ull), vanlig tynt garn for strikkepinne 3,5-4. Det andre garnet er "Fox" fra Drops-design (blanding av ull og polyacryl), deilig mykt og beregnet for strikkepinne 10-12. Dette ble et spennende materialmix.
Nedenfor ser du kragen. Hjørnene ble sydd fast med noen sting.



Bolen ble heklet på tvers, med fastmasker og heklepinne 9 mm. Jeg ville ha et løst mønster, nesten som vevd, og det fikk jeg.

Etter å ha heklet skuldrene sammen, heklet jeg ermene rett på bolen. Istedenfor ermefellinger brukte jeg forkjellige mønstre og byttet heklenål underveis. Jeg ville at ermene skulle være litt "puffete" øverst, og ligge nokså tett inntil armene lenger nede.

Øverst på ermene brukte jeg heklenål 9 mm og heklet staver med det tykke garnet. Lenger nede valgte jeg kryssede staver med heklenål 5 mm, som gir et elastisk mønster. Så byttet jeg til relieffstaver og heklenål 3,5. Nederst på ermene brukte jeg bare "Fox", med samme heklenål, det ble heklet staver og en enkel blondekant.

Bildene nedenfor viser detaljer fra ermet.




Det ble en veldig behagelig jakke!



Kommentarer

  1. Det er mest så eg vart litt misunneleg på den flotte jakka di ;) Eg kunne godt tenkt meg makan, både i form og farge.
    Du er utruleg flink!
    Siri

    SvarSlett
  2. Jøss for ein flott jakke, jammen godt den ikkje endte som ufo!!

    SvarSlett
  3. Du er bare et unikum med heklenålen! Du får det til å virke så utrolig enkelt. Jakken var bare helt nydelig! Du er fantastisk flink! Kunne godt tenkt meg en sånn jakke:-)

    Klem

    SvarSlett
  4. Kjempekult at du kan jobbe slikt, eg er på veg mot det no men har nok litt igjen før eg kan lage noko så fint som jakka di:)
    Hovedårsaka er vel at eg ikkje kan hekle enno;)

    SvarSlett
  5. Den jakken var berre såå lekker! Du er kjempeflink. Ønskjer deg eit godt nytt år :)

    SvarSlett
  6. Så spennende å lese om jakken. Å følge et ferdig mønster er ikke for meg heller. Men det fører jo til endel opprekking og ufoer. Men denne ble nydelig og
    raffinert. Gratulerer!

    Ønsker deg og familien din et godt nyttår!

    SvarSlett
  7. En slik jakke må det være gøy å ha - den var nydelig. Så flink du er som setter igang helt uten rettledning - det krever mot til å ta sjanser.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg