Julekrybbe og et dikt


For noen dager siden hentet jeg fram julekrybba mi. Stallen er fortsatt ganske tom. Gjeteren passer på sauene sine og aner ikke at det snart kommer til å skje et under...

Jeg skal vise flere figurer og fortelle litt mer om julekrybba etter hvert. Men i dag vil jeg gjerne dele et av mine dikt med dere. Det handler også om krybbefigurer...


Juleforberedelser

Det er så romantisk
med advent
når lysestaker
overalt i vinduene
blir tent

Trærne pyntes
med kunstige lys
lange girlander av bitte små pærer
skaper stemning
rundt hus

Det blinker hvitt og rødt
rundt omkring
verden har blitt en diger butikk
av plast
og sukkersøt julemusikk

Det blir ikke jul
uten julegardiner
nisser daler ned i skjul
og høye engler
moteriktig kledd
i sølv og gull
står til pynt

Eviggrønne plastjuletrær
stilles opp i stuene
støvete krybbefigurer
blir funnet og satt fram:
Maria, Josef, okse og esel,
engler, tre vismenn,
hyrder med lam

- så merkelig
det må ha gjemt seg bort
i rotet på loftet
blant bøkene
og eskene med strikkegarnet

men det er ikke så farlig -
det er jo bare

Jesusbarnet

Skrevet av Sylke Feldhusen

Kommentarer

  1. Så fin julekrybbe du har - virkelig helt spesiell.

    Vakkert dikt du har skrevet. Virkelig noe å tenke på. Det er lett å glemme hva julen egentlig handler om oppi all kjøpefesten...

    Klem

    SvarSlett
  2. Vakker krybbe du har - og et dikt som sier noe viktig og det viktigste!
    Håper du har en fin helg!

    SvarSlett
  3. Vaker julekrybbe og like vakkert dikt! Vi har godt av å bli minnet på hva julen egentlig dreier seg om...det kan for forsvinne blandt nisser, plast og julestress. Så flink du er til å skrive dikt....dyktig til masse du!
    Ha en nydelig adventshelg.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  4. Så fin julekrybbe, og så vakkert dikt til ettertanke! Så flink du er. Ønskjer deg ei fin adventshelg :)

    SvarSlett
  5. Fin og enkel julekrybbe og en fin påminnelse om å ikke glemme det viktigste i julefeiringen. Du er flink til å skrive og modig som legger ut egne dikt! Ha en fin lørdag! :)

    SvarSlett
  6. Der ble vel det meste av julestria oppsummert på en vakker måte :o)

    Kos deg disse få dagene som er igjen før jul - klemmer!

    SvarSlett
  7. Å, takk skal du ha! For awarden altså, hihi. Jeg tar den med meg jeg, mer enn gjerne. Du skrev så fine ord også som varmet inn i hjertesjela. Det var en fin julekrybbe du har der. Jeg ønsker meg en slik krybbe som man kan ta frem deler av nå og da. Vakkert dikt også:)

    Maya

    SvarSlett
  8. Så fint og tankevekkende dikt, og likte veldig godt julekrybben din :-)

    Ønskeer deg en fin Adventshelg kjære du :-)
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  9. Hallo Sylke, danke für Deinen lieben Kommentar und Deinen Besuch auf meinem Blog!
    Dein Krippchen sieht so schön aus!
    Ganz liebe Grüße nach Norwegen,
    Yvonne

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg