Hekletips - hekling i spiral - oppdatert!


Jeg har tidligere skrevet litt om hekling i runder der hver runde blir lukket med en kjedemaske. Men det finnes flere måter. Du kan hekle videre uten å lukke runden med kjedemasken, altså i spiral, slik jeg har gjort med hodet til maskottene (mønsteret kan du laste ned i dette innlegget).

Det sistnevnte gjør jeg også med denne påbegynte lua av sokkegarn (denne gangen bruker jeg Kaffe Fassett sokkegarn fra Regia). Der hekler jeg altså i spiral, uten kjedemaske i slutten av hver runde. Jeg fortsetter bare helt vanlig med en fastmaske i neste maske som da blir den første masken i denne runden.

Jeg har tatt noen bilder av prosessen. Denne gangen skriver jeg ikke ned noe nøyaktig mønster, for det er i grunnen ikke så vanskelig. Og jeg slipper å tenke så mye.




Jeg begynte med 4 luftmasker som jeg lukket til en ring med 1 kjedemaske (det er den eneste kjedemasken her!).
1. runde: 8 fastmasker
2. runde: 2 fastmasker i hver maske = 16 masker
3. runde: 1 fastmaske, 2 fastmasker i neste maske (gjentas) = 24 masker

Slik har jeg fortsatt noen runder (det gir en flat sirkel). Etter omtrent 5. runde har jeg lagt inn en runde uten økning. For jeg vil jo ha en runding, ikke en flat sirkel hele veien!

Jeg har lagt inn en merketråd som jeg drar med meg videre for hver runde. Den blir lagt foran arbeidstråden mellom siste maske og første maske i neste runde.

Jeg teller bare fastmaskene mellom økningene pr runde og bryr meg ikke så mye om antallet ellers. Det gjør ikke noe om det blir noen ekstra masker underveis. Jeg forskyver økningene slik at de ikke ligger rett over hverandre, for da får man lett en antydning til åttekant istedenfor en helt rund form (se bildet med det hvite garnet litt lenger nede i dette innlegget).

Nå har jeg kommet til runden med 12 fastmasker mellom hver økning, og begynner nå å legge inn 2 runder uten økning for å få rett fasong, og så flere etter hvert.

Jeg prøver hele tiden hvordan det sitter på hodet, og bretter lua halvveis sammen så jeg ser rundingen. Jeg vet fortsatt ikke hvordan dette ender... Kanskje det blir noe helt annet? Så langt ser det i alle fall greit ut.

Her ser du lua fra vrangsiden. Det bildet viser tydelig, er:
- hvor hver runde begynner (se merketråden)
- hvordan jeg har forskjøvet begynnelsen av hver runde med en til to masker hver gang. Det skjer fort når man ikke teller masker i hver runde. Men det betyr ikke så mye for det ferdige resultatet, det ser bare litt "vridd" ut.



Men om du vil ha begynnelsen av runden og økningene rett over hverandre, kan du gjøre slik:

Begynn med 4 luftmasker, lukk til en ring med 1 kjedemaske (akkurat det samme som jeg beskrev ovenfor).

1. runde: hekle 1 lm og 8 fastmasker.
2. runde: Du hekler 2 fastmasker i hver maske = 16 masker. Pass på at du hekler fastmasker bare i fastmaskene (og ikke i den første luftmasken), da får du rett antall masker.
3. runde: 1 fastmaske, 2 fastmasker i neste maske (gjentas) = 24 masker
... og så følger du beskrivelsen ovenfor.

Slik ser det ut når økningene ligger rett over hverandre. Legg merke til at det begynner å bli en åttekant. Her fra rettsiden:


Og fra vrangsiden:



Tips dersom du vil ha økninger rett over hverandre:

- Tell maskene i runden av og til. Du kan bruke sikkerhetsnål i tillegg (på bildene her er den første masken i runden merket med sikkerhetsnålen, i tillegg til tråden som legges mellom hver siste maske i gjeldende runde og den første masken i neste runde).
- For å oppnå en rund form bør likevel noen av økningene forskyves (begynnelsen av runden blir på samme sted som ellers). Du ser det på formen mens du hekler, det er lurt å prøve seg litt fram!

Oppdatert 16. februar 2010

Kommentarer

  1. Så lekkert garn! Har heklet i spiral noen ganger, men det er stort sett fordi jeg har glemt hvor jeg begynte:-)

    Klem

    SvarSlett
  2. Å, det blir fint:)
    Å, det må ha vært litt av en opplevelse må møte en flokk med villsvin!!!!!

    De er STORE, og har masse krefter!!!!

    Ønsker deg en fin dag!
    Klem fra Anett:)

    SvarSlett
  3. Så flott! Nå lærte jeg noe nytt også:o)) Dette må jo prøves:o)
    Nå er det for lenge siden jeg har vært innom bloggen din, ser jeg. Utrolig så masse du har produsert og viser frem:o) Kreative deg!
    Ønsker deg en flott dag, Sylke.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg