Hekling i spiral - uten økning


Lua i forrige innlegg er som nevnt heklet i runder, i spiral, med økninger i hver eller annenhver runde. Men hvordan forskyver begynnelsen av runden seg, når jeg hekler i runder uten økning?

Jeg gjorde et lite eksperiment med fastmasker (var flink til å telle maskene i hver runde) og la inn en merketråd mellom siste maske i gjeldende runde og første maske i neste runde. De første rekkene er heklet fram og tilbake i rader, og der merketråden starter, begynner rundene - det er lett å se på bildet.

På bildet øverst ser du at begynnelsen av runden forskyver seg litt mot høyre.

Bildet nederst viser vrangsiden.


Vil vi derimot ha begynnelsen av rundene mest mulig i rett linje oppover, må vi evtl. føye til ekstra masker i enden av runden av og til. Eller hekle etter metoden med kjedemasker etter hver runde som jeg forklarte her.

Forresten, liker du ikke metoden med merketråden, kan du naturligvis merke begynnelsen av runden med en maskemarkør (til strikking, men bruk en som du kan dra av etterpå), en binders eller en knappenål!

Kommentarer

  1. Du er så flink altså!
    Vet du, jeg har kjøpt gart til sokker idag!
    Jeg håper jeg orker å hekle litt, får ta litt og litt av gangen, og plutselig er det to fine sokker, skal gi deg beskjed når målet er nådd!
    Ønsker deg en herlig kveld Sylke!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  2. Tror du inspirerer mange til å hekle med de flotte innleggene dine:-) Enkelt og greit forklart med flotte bilder. Ikke umulig at jeg finner fram igjen heklenålen jeg heller....

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  3. Det er bare fantastisk alt det arbeidet du legger ned i oppskriftene.

    Du er ganske enkelt KJEMPEFLINK!!!

    Klem

    SvarSlett
  4. Hei!
    jeg blir alltid så inspirert når jeg kikker innom bloggen din..., for du lager så utrolig MYE fint... :O)

    Ønsker deg en strålende dag!

    SvarSlett
  5. SÅ utrolig smart! Takk for mange god tips!

    SvarSlett
  6. Her har det jo blitt rene heklebloggen mens jeg har vært borte! Så mange fine tips og oppsrkifter du deler med oss! Jeg er imponert! Ha en fortsatt fin dag Sylke! :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg