Elvevandring 8: Bjørkeskogen


Som tidligere nevnt, var det mange ulike områder vi passerte under elvevandringen vår. Alle har sin egen skjønnhet, og alle er veldig forskjellige.

Skulle jeg velge meg et yndlingssted (noe som er vanskelig), måtte det bli den unge bjørkeskogen du ser her.


Tenk deg følgende: bjørkebladene har såvidt blitt grønne. De er fortsatt ganske små. Solen gjemmer seg bak et tynt skydekke og bader alt i en lysegrønn fargetone.

Vi følger den buete stien mellom de hvite stammene.

Skogbunnen er dekket av hvitveis. Hvitt og grønt overalt.

Prøv å kjenne lukten av skog på en mild vårdag. Lytt til den intense fuglesangen som gir gjenklang i de lave bjørketrærne og i gamleskogen litt lenger borte. Kanskje hører du også elvesuset like ved.

Noen steder ser vi knekte greiner. De danner et vakkert mønster foran pastellfargene i bakgrunnen. Det er slik naturen er. Den kan skades, men den kan også helbredes. Da vokser det noe nytt ut av det som er ødelagt.

Vi kaster et blikk tilbake: Vi har gått gjennom bjørkeskogen. Nå nærmer vi oss gamleskogen som har en helt annen karakter. Den er mer skyggefull og alvorlig.

Lyset og mørket eksisterer ved siden av hverandre. Vi trenger mørket for å kunne verdsette lyset. Og vi trenger lyset for ikke å synke ned i håpløshet.

Jeg skal bære minnet om bjørkeskogen i hjertet mitt.


Elvevandringen begynner her.

Kommentarer

  1. Det var vakre bilder, og nydelig skog!!!! Jeg elsker skogen.....bare gå og lytte og være HELT til stede.....Her og NÅ!!

    Det er lykke for meg!!

    Klem fra Anett:)

    SvarSlett
  2. Kjære Sylke - så inderlig vakkert. Og for en elvevandring, det er en vidunderlig natur du har rundt deg - og du skildrer den så levende.
    Ja, jeg kjenner lukten- ja, jeg hører fuglesangen og elvesuset - og alt fordi du er en så fantastisk god formidler! Disse bildene skal jeg ta med meg, strålende vakkert Sylke - en nydelig kveld ønsker jeg deg! Og igjen - Tusen Hjertelig Takk for turen! Og ha en riktig god uke ❥❥❥
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  3. Du tar aldeles pusten fra meg, men på en god måte.

    Tusen, hjertelig takk for en fantastisk vandring.

    Klem

    SvarSlett
  4. Det må være nydelig å gå der hos deg !
    Jeg har også en favorittbekk som jeg ofte går ved siden av og hører på.
    Det er den beste avslapning som finnes :))

    SvarSlett
  5. Hej Sylke
    Så vackert det är i din björkskog, en skjöre känsla i de smala stammarna och de små bladen.

    SvarSlett
  6. Wunderschöne Bilder! Es kommt mir vor, als ob ich den Duft des Frühlingswaldes bis hierher riechen könnte. Herrlich diese weiss-güne Farbenpracht der frischblühenden Birken und der Buschwindröschen. Durch diesen Wald würde ich auch gerne mal spazieren.
    Liebe Grüsse
    Doris

    SvarSlett
  7. Det er så fint i bjørkeskogen, spesielt når hvitveisen blomstrer! Ha en fin uke! :)

    SvarSlett
  8. Her må det være deilig å vandre.
    Ha en fin ny uke
    Klem

    SvarSlett
  9. Så mange vakre bilder siden sist. Å se på dem er nesten som å være i skogen selv. Og det er veldig sant at man må kjenne til mørlet for å verdsette lyset.

    SvarSlett
  10. Nydelige bilder fra din elvevandring. Denne bjørkeskogen var helt magisk. Det flotte hvitveisteppet var prikken over i'en - herlig!

    Minstejenta har kommet inn med mange hvitveisbuketter i det siste og jeg elsker dem. Masse hvitveis i bakhagen - den vakreste tiden der - synes jeg :o)

    Håper alt er bra med deg og dine og at dere nyter mai-dagene. Stor klem fra Torilpia :o)

    SvarSlett
  11. Jeg er enig med deg - dette var et veldig vakkert sted! Takk for vaarstemning fra Norge!

    SvarSlett
  12. En liten tur innom for å sende deg en klem min venn :)) fra Lokki

    SvarSlett
  13. Jeg er veldig glad i skogen .Det er en fin ro der:) Vakre bilder!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg