Å være til


Vi blir bombardert med inntrykk døgnet rundt. Helst skal vi gjøre flere ting samtidig og være så effektive som mulig. Dermed stresser vi av gårde uten å tenke oss om.

Dette går som regel ikke i lengden. Vi blir slitne og utbrente.

 

Det er lurt å stoppe opp. En fin måte å komme til ro på, er oppmerksomhetstrening. Det går i hovedsak ut på å være istedenfor å gjøre. Lytte til kroppen, kjenne etter hva som egentlig skjer. Dermed kan vi også legge merke til automatiske reaksjoner (som skjer ubevisst), og på sikt endre dem. Men først: vær til stede og lytt… Det kan gi deg ny energi og bedre livskvalitet.

Høres det interessant ut? På denne siden finner du mer informasjon om oppmerksomhetstrening. Det inkluderer et enkelt 8-ukers-opplegg med øvelser du kan prøve ut. I tillegg finnes det en litteraturliste.

Bildene er fra dagens skogstur. Like etter kom snøen… Og så plukket jeg en liten bukett med høstasters i hagen som står og pynter opp inne!




Kommentarer

  1. Det virker mange ganger som om en god del mennesker er redd for stillheten. Jeg har f.eks. bekjente som enten må ha radi eller TV på - uansett. Og det aller værste er vel de som har begge tingene surrende.

    Personlig er jeg veldig glad i stillhet. Den gjør godt. Kroppen er det fineste instrument som finnes, og den reagerer alltid rett.

    Klem

    SvarSlett
  2. Du er inne på noe veldig viktig her ja .. det å være tilstede her og nå - ta inn det som skjer - uten å være nødt til å stresse videre hele tiden. Stillhet er godt. Men den kan også være vanskelig noen ganger. Men det er jo så viktig å lytte til det som skjer inne i en selv også :o)

    Håper du har fine dager nå og at formen er bedre.

    Likte forresten silkemalingen din :o) Artig å bruke "prøvelappen" til så mye fint.

    Ha en fin helg - her er det hvitt for andre dag på rad og veeeldig kaldt synes jeg :o)

    SvarSlett
  3. Viktig det der..
    Takk for link!

    Leve litt for hektisk for tida..

    bloggen er mitt vesle pustehol :-)

    God natt!

    SvarSlett
  4. Ja vi har også fått snø. Veldig fint ute. Viktige ord du deler med oss her i dette innlegget.
    Klem

    SvarSlett
  5. Oppmerksomhetstrening er viktig. Men noen ganger vanskelig å få til. Takk for linken!

    SvarSlett
  6. Så fint du skriver och det är så sant! Vackra blommor!
    Kram!

    SvarSlett
  7. Uff, ja, kjenner meg litt igjen der... Det er så mye man gjerne skulle ha gjort, men det er viktig å stoppe opp litt innimellom og kjenne etter. Personlig synes jeg stille morgener er herlig:-)

    Nydelige bilder!

    Klem

    SvarSlett
  8. Takk for tips om oppmerksomhetstrening. Jeg øver meg på å få bedre kontakt med kroppen, så da er der fint med input.

    Selv om jeg har erfart at det ofte egentlig er det samme det handler om enten det er Qi gong, meditasjon eller oppmerksomhetstrening. Forskjellige innfallsvinkler og inspirasjon er veldig bra! Ha en fin helg! Klem :)

    SvarSlett
  9. Dette høres utrolig spennende ut! Helt sikkert noe vi trenger alle sammen. Kjenner ikke noen i min omgangskrets som ikke kunne hatt godt av å stoppe opp og tenke litt over hva som skjer. Legge merke til detaljene og det/dem vi har rundt oss!
    Du er så flink til dette. Du inspirerer og tenker nytt. Så kjekt å ha deg som bloggvenn:o)
    Flott helg til deg.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  10. Et veldig viktig tema. Dette er vi ikke flink til i dagens samfunn og jeg må innrømme at jeg går i fellen gang på gang!

    Ha en fin helg Sylke.
    Klem,I

    SvarSlett
  11. Jeg kom inn etter hvert, og nå har jeg begynt å "studere". Takk!

    SvarSlett
  12. God morgen!
    Så heldig du er som ennå kan plukke blomster fra hagen - buketten var nydelig! En fargeklatt, hvor det ellers er frost nå!

    Håper formen er bra, og at du begynner å få litt overskudd igjen! God helg!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  13. Tack för länken Sylke. Det är något som jag verkligen behöver tänka på. Jag har läst ett par sidor nu och tycker att det verkar bra. Men jag måste läsa sakta för att förstå allt.
    Ha det så gott, hoppas att det inte regnar lika mycket hos dig som det gör hos mig :-)
    Kram
    Susanne

    SvarSlett
  14. Hei Sylke! Det var lenge siden sist. Og det er lenge siden jeg har vært her inne også. Jeg ser at ting har skjedd, eller så er det bare du som er mer åpen om det:) Håper alt er fint med deg. Synes det er modig og fint at du deler av dine erfaringer på nett.
    Det med å farte av gårde har jeg selv kjent på det siste året. Jeg har jobbet 100% og gått skole 100% samtidig, og det var nok ikke jeg laget for. Man lærer så lenge man lever:) Jeg liker det du sier om å stoppe opp. Det er så viktig. Men samtidig så vanskelig.
    Liker at du skriver om dine erfaringer med billedterapi. Det er noe jeg bestandig har vært nysgjerrig på. Håper at det funker littegranne, jeg har liksom litt trua på det. Men det avhenger vel av personen antar jeg:)
    Håper du har en fortsatt fin helg!

    nattvaktMaya;)

    SvarSlett
  15. Vi har nok ofte litt for høyt tempo i hverdagen ja. Godt å stoppe opp av og til og bare kjenne at man lever.

    Høsten har de desidert vakreste fargene, og du fanger dem så fint. Godt å komme inn hit i bloggen din.

    SvarSlett
  16. I ein aktiv og travel kvardag blir det lite tid til ettertanke. Eg likar å rusle i naturen, då får tankane fritt spelerom. Men eg prioriterer det ikkje nok. Ser at eg er veldig var for stress. Kroppen reagerer med strame ansikts/hovud-musklar og urolig mage. Har likevel lett for å berre gå på, har så mange forpliktelsar at det er ikkje like lett alltid...

    Viktig og godt med påminningar som dette.

    Fine bilde du har tatt :)

    Klem :)

    SvarSlett
  17. Å være i stedet for å gjøre er vanskelig, men helt sikkert nødvendig i blant. Egentlig burde en nok prioritere dette oftere. For det er egentlig ikke noe godt å jage avgårde.

    Klem

    SvarSlett
  18. Veldig viktig tema, takk nok en gang for alt du deler.
    Selv liker jeg veldig godt stillhet. Og på hytta hvor vi kan høre "barken rasle i vinden" ja der er det bare herlig.
    Nydelige asters du har plukket inn.
    Ønsker deg en fin ny uke.
    Klem Mio

    SvarSlett
  19. Høres spennende ut! Har du prøvd det? Jeg har brukt yoga og meditasjn for å "komme nærmere meg selv". Det er mange ulike veier som fører mot samme målet, og det er spennende å utforske. Det føles som et stort privilegium å ha funnet frem til den indre roen. Den er jo ikke der hele tiden, men av og til - og mye oftere enn før, og det føles veldig fint.

    Håper det går fremover med deg og at du har det fint! Vakre og beroligende bilder som alltid!

    SvarSlett
  20. Et glitrende innlegg Sylke! Og du har så rett - det er viktig og fantastisk fint å bare være og lytte... Takk for påminnelsen - jeg nyter øyeblikket inne hos deg NÅ :))
    Klem Lokki

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg