Balkan Puzzle


...heter den tredje blokken i Craftsy sin BOM (Block of the month). Det var veldig moro å prøve seg på den, fordi det her brukes en enkel (og for meg ny) teknikk for å sy trekantene. Ved å sy sammen to kvadrater, får du 4 ferdige trekantruter, ikke bare to som ved den mest kjente teknikken.

Beskrivelsen finnes på Craftsy sin video med beskrivelse av blokken. Jeg har også funnet en tilsvarende beskrivelse her. Jeg likte teknikken utrolig godt, det eneste en må passe på, er når kvadratene sys sammen - kantene er nemlig skåret på skrå. Men det går fint med stødig stoff, jeg hadde ingen problemer.

Noen få ting det lønner seg å passe på for at blokken ikke skal bli for liten:
Jeg har skåret til alle kvadrater en liten anelse større, omtrent 1 mm på to sider av hver kvadrat.
Nåleposisjonen på min symaskin ble først justert til nøyaktig 1/4 inch (jeg testet det på papir), og så flyttet jeg nålen enda et hakk mot høyre.
Grunnen til disse justeringene: stoffet bruker litt ekstra plass når det blir brettet, dermed kan blokkene ende opp mindre enn de skal - om en ikke beregner litt ekstra.

Nå venter jeg bare på min inch-linjal (den er bestilt), så jeg kan skjære blokken til nøyaktig 12,5 inch :) Den er nå en anelse større, og det passer perfekt.

Nedenfor er de tre første blokkene. Quilten begynner sakte å ta form :)


Jeg minner også om min giveaway som trekkes i slutten av februar.

Jeg ønsker alle en god helg!

Kommentarer

  1. Spennende å følge med på hvordan dette vokser fram. Jeg gremmes fortsatt over mine vindskeive forsøk på sånne blokker, så jeg tror jeg holder meg til garn og pinner. Og så kan jeg beundre det dere andre får til.

    Ønsker deg en god helg. :)

    SvarSlett
  2. Tror ikke symaskinen din står stille for tiden! Men hadde jeg vært så flink til å sy som deg, ville vel maskinen ha vært oftere i bruk her også. Flott mønster i enkel teknikk!

    God februarhelg!

    SvarSlett
  3. Stilig! Du har en så inspirerende blogg! Jeg får alltid lyst til å gå i gang med noe kreativt med en gang når jeg er innom her, denne gangen er det skjærebrettet og green gate tekstilene som lokker... ;)

    God helg til deg! :)

    SvarSlett
  4. Det blir eit nydeleg teppe :) God helg :)

    SvarSlett
  5. Så flott :)
    Imponert :)
    Her går det i strikking av gryteklutar og huer, som du ser held eg meg til det enkle :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg