Ferdig veggquilt og litt om oppheng


Veggquilten med naustene er ferdig! Jeg ble inspirert til denne quilten av naustrekken i Vikøy. Du kan lese mer om quilten her og her. Designet er mitt eget. Jeg laget papirmønstre og sydde med maskin på papir, så ble alt sydd sammen. Jeg brukte nokså tynn quiltevatt som er beregnet for duker. Quiltingen ble gjort med rette linjer på husene, bølger i vannet og på himmelen (litt mindre bølgete på sistnevnte).

Jeg har laget oppheng både øverst og nederst og sydde kanalene fast samtidig som jeg sydde på lukkekanten. Trelisten jeg brukte, er ca 2,7 cm bred (i tommer/inch: litt mer enn 1''); Høyde 1 cm/ 3/8''. Listen ble delt i to like lengder, hver nesten like lang som quiltens bredde. 

Mål til opphengskanalen: For å regne ut målene, målte jeg rundt listen og la til litt ekstra. I tillegg kommer to ganger sømmemonn (opphengskanalen  er laget av dobbelt stoff, derfor to ganger). 

Målene til hver strimmel til opphengskanalene ble da slik (i inch/tommer): 
Målt litt romslig rundt listen: 3,5''
+ 2 x 1/4'' sømmemonn
= tilsammen 4'' bredde.

To strimler med bredde 4'' ble skåret til, begge i samme lengde som quilten er bred. De korte endene brettes inn to ganger og sys fast slik at sårkantene blir skjult. Det gjør samtidig strimlene kortere, slik at du får plass til å henge opp listen senere. Dette synes godt på bildet nedenfor.

Strimlene brettes vrange mot vrange og strykes. Legg dem inntil kantene oppe og nede, med sårkantene ytterst. Stoffbretten ligger mot midten.


Sy fast strimlene med en søm noen mm fra kanten (mindre enn 1/4''!). Sømmen er senere ikke mulig å se, den forsvinner i sømmemonnet. Jeg sydde også en ekstra sikksakksøm langs kanten for å sikre strimlene enda bedre.

Nå lages lukkekanten. Jeg regner slik: 
1/4'' sømmemonn x 4 = 1''. 
Siden jeg bruker dobbel lukkekant, må dette ganges med 2 = 2''. 
Legg til 1/4'' (for vattens bredde og litt overlapp bak - hvis du har tykk vatt, regner du 1/2''). 
Tilsammen blir det 2 1/4'' bredde (med tykkere vatt 2 1/2''). 

Skjær en strimmel 2 1/4'' bred (eller 2 1/2 hvis du bruker tykkere vatt), den skal være så lang at den rekker rundt hele quilten (flere strimler skjøtes sammen). Brett vrange mot vrange og stryk. Kantstrimmelen legges med sårkantene ytterst (brettekanten mot midten) og sys fast fra rettsiden, 1/4'' fra kanten. Jeg nåler fast strimmelen før jeg syr.

På bildet nedenfor ser du både opphengskanalen som er festet på baksiden, og strimmelen som er nålet fast på forsiden, klar for å bli sydd.

 

Etter at strimmelen er sydd fast, brettes den over til vrangsiden. Mange syr den fast for hånd på vrangen, mens jeg sydde med maskin fra rettsiden. Vil du gjøre som meg, kan du gjøre følgende: nål fast strimmelen på vrangen (se bildet nedenfor). Kanten må dekke sømmen du akkurat sydde (noen millimeter overlapp)!


Snu så quilten over til rettsiden og sy en søm like ved kantsømmen (sømmen du sydde kantstrimmelen fast med). Se bildet nedenfor. Sømmen er nesten ikke synlig.


Fra vrangen ser det slik ut. Du ser sømmen som festet kantstrimmelen på vrangen. Enkelt og greit :)

  

Nå må opphengskanalen festes på den andre siden, ved brettekanten. Det gjøres for hånd, sømmen skal ikke vises på rettsiden. Legg listen inn i kanalen og merk av hvor du skal sy. Stoffet må ligge flatt nederst og bule litt ut på toppen, slik at quilten henger pent. Sett en nål på hver ende for å merke av hvor du skal sy.


Slik ser det ut. Nål fast hele veien. Sy med små sting for hånd, stikk nålen bare inn i baksidestoffet og mellomlegget, ikke i stoffet på forsiden. Gjør det samme med begge kanalene.


Her er listen skyøvet inn i kanalene. Den øverste har blitt forsynt med to hull til oppheng. Den nederste henger løst for å gi litt tyngde (men kan festes på samme måte som den øverste om du vil).


Nærbilde av listen og enden av kanalen.


Quilten er hengt opp i stua! Et fint minne om da vi var ved Hardangerfjorden og diskuterte speilinger i vannet ved frokostbordet... :)


NB: Min giveaway er åpen noen dager til. Sjekk innlegget her om du har lyst til å delta :)

Kommentarer

  1. Dette bildet likte jeg kjempegodt! Og det passer jo ypperlig der det har fått plassen sin! Siri:-)

    SvarSlett
  2. It's very very nice!!!!
    Ciao Sara

    SvarSlett
  3. Lekkert ! Du er en tusenkunstner :-) Like flink med symaskin som med heklenålen :-)

    Ønsker deg en fiin kveld
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  4. Säger som sarapatch - very very nice!

    SvarSlett
  5. Utrolig flott bilde. Valg av mønster og farger har skapt dybde i bildet. Bra jobba!

    SvarSlett
  6. SÅ flott det ble, virkelig heldig med valg av stoff Sylke - det har virkelig blitt "levende"
    Synes den skjulte opphengingen gjorde prikken over i`en! Vakkert!!
    Fine dager til deg min venn!!
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  7. Fantastisk!! Så flotte stoffer du har brukt... eg er imponert!

    SvarSlett
  8. Hei! Kikker bare innom på mandag morgen og får se dette urolig flotte bildet! Vakre farger som kler motivet! Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  9. Deine "Strandhäuschen" sind wunderschön! Die Stoffe hast Du schön stimmig ausgewählt! LG aus .de, Erika

    SvarSlett
  10. Fantastisk flott quilt! Og tusen takk for grundig forklaring av oppheng, - skal følge dette nå når jeg omsider skal få opp min Bottled Rainbow! :)

    SvarSlett
  11. Takk for hyggelig tilbakemelding, og lykke til med ditt eget prosjekt :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg