Litt nytt og hekletips


AnnAKa har mange fine mønstre, blant annet denne sminkepungen jeg sydde nylig. Siden jeg ikke bruker sminke, blir den nok fylt med andre ting... Stoffene er forøvrig rester etter andre prosjekter. Veldig greit å få brukt litt fra restekurven!

Og så har det blitt litt hekling i sommer. Jeg trengte et enkelt prosjekt, og her er resultatet: et sjal. Mønsteret er fra "Die kleine Diana - Häkellust 06/2013".


Jeg har også tatt opp igjen en gammel UFO, en genser som ligger halvferdig. Bakstykke består av et kvadrat som hekles rundt og rundt. Omgangen begynner midt på, og jeg liker ikke når begynnelsen er for synlig - det blir det når en hekler luftmasker. Etter litt eksperimentering kom jeg opp med dette: jeg begynner som vanlig med en løkke i omgangen. Men istedenfor å hekle to luftmasker i starten som erstatter første staven, hekler jeg en maske rundt løkken jeg har på heklenålen. Når du ser på bildene nedenfor, kan du se hvordan jeg gjør det. Her hekler jeg en fastmaske rundt den første løkken, det tilsvarer høyden på en stav.


Slik ser det ut når begynnelsesmasken er heklet ferdig.


Slik ser arbeidet ut forfra - og bakfra.


Vil man ha en høyere maske enn en stav, kan en hekle flere masker rundt løkken som er på heklenålen. Lager man mange, blir det en rekke med knuter:


Kanskje du har lyst til å prøve? ;)

Deutsche Zusammenfassung: Täschchen von AnnAKa und Tuch aus "Die kleine Diana - Häkellust 06/2013".

Häkeltips: Ich häkle ein Quadrat, wo der Beginn in der Mitte liegt. Häkelt man Luftmaschen, sind die sehr deutlich zu sehen, und das gefällt mir nicht. Daher habe ich herumexperimentiert und häkle jetzt statt zwei Luftmaschen am Anfang der Runde einfach eine feste Masche um die Schlaufe herum. Die ersten Bilder zeigen den Ablauf. Die nächsten Bilder zeigen die Arbeit von vorne und von hinten. Letztes Bild: Macht man mehrere Maschen nacheinander, ergibt das eine Reihe von Knoten.

Kommentarer

  1. Så fin sminkepung meg katten midt foran! Denne pungen kan fylles med hva som helst! Og så flott sjal!

    SvarSlett
  2. Jag tyckte att det var en söt liten necessär som Du sytt. En modell jag skulle kunna tänka mig själv att sy.

    Dollandesign

    SvarSlett
  3. Sylke, please send me your email address so that I can sign you back in to my dear jane blog.
    busyhands2@hotmail.com

    SvarSlett
  4. Fin liten pung som kan brukes til mye forskjellig. Og det var en lur måte å få usynlige overganger på i heklearbeidet. Det må prøves ut!

    Håper du har hatt en fin sommer. :)

    SvarSlett
  5. Jeg sier det bare: du er superflink og jeg lar meg imponere. Innom med en klem for å ønske deg en nydelig helg :)

    SvarSlett
  6. Ja slike små punger kan nå brukes til alt - kjempefin er den også er det godt å få brukt litt restestoff.
    SÅ nydelig sjal du har heklet - fargene er helt skjønne! Spennende med teknikken du viser også!
    Klem fra meg :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg