Vridde vrange masker på den "enkle måten" - verschränkte linke Maschen auf die einfache Art


av Sylke Feldhusen 2017

Når man strikker i rader og har vridde rette masker på rettsiden, trenger man som regel også å strikke vridde vrange masker på vrangen. Jeg lærte å strikke vridde masker slik (jeg kaller det for «gamle måten»): stikk pinnen inn i masken fra venstre til høyre, fra baksiden. Det er tungvint. 

For noen måneder siden lærte jeg en annen måte å strikke disse maskene på. Jeg kaller denne nye måten for den «enkle måten» og forklarer den her med tekst og bilder. Jeg har eksperimentert videre med teknikken og funnet ut at når man strikker i rader (altså fram og tilbake), blir det best å strikke vridde vrange masker på vrangen av arbeidet, og vanlige rette masker på rettsiden. 

Teknikken kan forøvrig også brukes til vrangborder der man strikker i omganger, på rettsiden. Da kan man strikke vridde vrange istedenfor vridde rette masker.

Vridde vrange masker – «enkle måten» (strikkes på vrangen):
Stikk pinnen inn i masken fra høyre, med tråden over pinnen (som vanlig for vrange masker).
Steche die Nadel von rechts in die Masche, mit dem Faden über der Nadel.


Før tråden bak pinnen. 
Führe den Faden hinter die Nadel.


 «Trykk» tråden bakover mot høyre (bort fra deg), gjennom masken.
"Drücke" den Faden nach hinten (von dir weg) durch die Masche.
 

Masken er ferdig. 
Die fertige Masche.


 «Enkle måten» sett fra rettsiden:
Sett fra rettsiden, blir maskene som ble strikket vridd vrangt på vrangen, liggende som vridde rette masker på rettsiden. Ved å strikke disse gjennom fremre maskeledd (som nå ligger til venstre, ikke til høyre som ved vanlige rette masker), beholder man vridningen. Maskene ligger da pent over hverandre.

Sett fra rettsiden: 
Von der Vorderseite gesehen:
 

Strikk masken gjennom fremre maskeledd (som nå ligger til venstre). 
Stricke die Masche durch das vordere Maschenglied (das jetzt links liegt).


Masken er ferdig.  
Die fertige Masche. 


Strikkeprøve:
I en strikkeprøve har jeg eksperimentert med forskjellige typer vridde masker. Mønsteret har 2 kantmasker, som alltid strikkes rett. Så kommer det 2 vridde rette masker, deretter to vrange, og så 1 rett maske som rammer inn hullmønsteret i midten.
Avsnitt 1: Den ene masken på siden av hullmønsteret er strikket rett (ikke vridd). Det ble ikke definert nok, derfor gikk jeg over til vridde rette masker fra avsnitt 2.
Avsnitt 2: Her er alle masker strikket som beskrevet før, og med vridde rette på siden av hullmønsteret. Vridde vrange er strikket på «gamlemåten», ved å stikke inn nålen fra venstre til høyre på baksiden av arbeidet.
Avsnitt 3: Den «enkle måten» å strikke vridde vrange masker ble tatt i bruk. Vridde vrange på vrangen, og vridde rette på rettsiden. De vridde rette så ut til å oppheve vridningen, så det ble for løst.
Avsnitt 4: Her gikk jeg over til å strikke som forklart med bildene øverst i artikkelen: vridde vrange (på «enkle måten») på vrangen, og vanlige rette (strikket gjennom fremre maskeledd) på rettsiden. Maskene ligger pent ved siden og over hverandre.
 

Finnes det noen bakdeler med denne metoden?
  • Vridningene går motsatt vei enn de andre maskene, dermed kan det i noen tilfeller bli små hull i overgangen på den ene siden. Pass på å stramme de vridde maskene, og spesielt masken før den vridde (på vrangen).
  • Det ser ikke helt likt ut i forhold til masker som er vridd etter "gamle måten". Det er fordi vridningen går motsatt vei.
  • Det kan være litt vanskelig å finne de vrange maskene som er vridd. Da kan du sjekke baksiden av arbeidet. Hvis masken der vises som vridd rett, er det en vridd vrang maske som vender mot deg.
Er du ikke overbevist og vil heller strikke med "gamle måten"? I så fall har du enda et alternativ. Før du strikker en vridd vrang maske, løfter du den vridd av og setter den tilbake på venstre pinne. Strikk den som vanlig vrang maske, og den blir vridd. Strikkes som vridd rett på motsatt side av arbeidet.

Videoer som illustrerer «gamle måten»: Norsk:

Jeg fant ingen beskrivelser eller videoer som illustrerer den «enkle måten». Jeg takker min svigerinne Lisbeth som viste meg sin måte å strikke vridde vrange masker på, som jeg så har eksperimentert videre med og kommet fram til den «enkle måten»! :)

Hvis du fikk lyst til å eksperimentere med mønsteret som er vist her: Jeg har nå skrevet det ned og laget en PDF-fil som du kan laste ned HER.

Deutsch: Ich habe mit verschränkten linken Maschen eksperimentiert, was ihr auf den Bildern mit den Kommentaren sehen könnt. Anstatt sie wie gewöhnlich zu stricken, mache ich sie "umgekehrt", auf eine neue Art. Ich habe keine Videos mit dieser "neuen" Methode gefunden, nur die "alte", die ich vorher schon kannte.
Den letzten Abschnitt mit der Strickprobe 1-4 habe ich nicht übersetzt. Nr 4 (oberer Abschnitt) ist das, was ich oben erklärt habe.  
Falls du die Technik mit der obigen Strickprobe ausprobieren möchtest: ich habe ein Muster erstellt, was du HIER herunterladen kannst. 

Kommentarer

  1. Du driv skikkeleg strikkeforskning. No fekk eg lyst å prøve metodane dine. Strikkelappen din hadde veldig fint mønster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så moro at du vil prøve det ut! Jeg har nå lagt ved en fil med mønsteret som er avbildet her. Det er et enkelt hullmønster som det er lett å eksperimentere med.

      Slett
  2. Interessant! Jeg gjør det på den tungvindte måten, med å løfte masken av, vri den og sette den tilbake før jeg strikker den vrang. Eller strikker vanlig vrang, og fikser det på neste rettpinne.

    Har det skjedd noe rart med det nederste avsnittet, eller har du begynt med kryptering? Ser bare rare tegn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke kryptering hos meg, er det noe med nettleseren din?

      Som jeg skriver her, så er det også en forskjell hvordan maskene ser ut. Men det er absolutt verdt å prøve det ut, til sitt bruk :) Kommer kanskje flere bilder etter hvert.

      Slett
  3. Ja, du er makaløs min venn! Flink til å forklare er du også! alt det du eksperimenterer deg frem til!
    Må du ha fine januardager med kost strikketøy - her blæs vi nesten til skogs i dag, men kost å være inne da :)
    Varm klem til deg fra meg ❥

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at du forstod forklaringen :) Alltid moro å prøve ut andre vrier!
      Her har det også blåst, men det er rolig nå. Og hele snøene er borte igjen...
      Varm klem til deg også ;)

      Slett
  4. Takk for god forklaring, fint å ha en alternativ metode på lur. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, Felisi! Man vet aldri når man har bruk for en alternativ metode :)

      Slett
  5. Super... er det fint. Jeg vil prøve. Takk for sikkert forklaring med tekst og bilder.
    God uke fortsatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med utprøvingen! Ha en fin uke, du også ;)

      Slett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg